لاوروف: نظام جهانی جدیدی در حال شکل‌گیری است-راهبرد معاصر

لاوروف: نظام جهانی جدیدی در حال شکل‌گیری است

وزیر خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد، نظام جهانی جدیدی در حال شکل گیری است و مرز‌های آن در حال ترسیم است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023 September 23
کد خبر: ۲۰۵۳۰۹

به گزارش راهبرد معاصر؛  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، کشور‌های غربی با اصل برابری مخالف بوده و این کشور‌ها به صورت کلی از مذاکره عاجز هستند و نگاه برتری به خود نسبت به سایر جهانیان دارند.

لاوروف گفت: نظام جهانی جدیدی در دست شکل‌گیری است و مرز‌های آن در حال ترسیم است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هرگونه وعده‌ای را می‌دهند، اما به آن پایبند نیستند.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: کشور‌های غربی به مسلح کردن اوکراین ادامه دادند و با دادن تضمین‌های امنیتی به روسیه مخالفت کردند. کشور‌های ناتو رویارویی نظامی با روسیه را به فضای خارجی و همچنین عرصه اطلاعات انتقال دادند.

لاوروف گفت: ما تضمین‌های ملموسی را مبنی بر این امر به دست آوردیم که پیمان ناتو به سمت شرق گسترش نیابد، اما غرب به این تضمین‌ها وفا نکرد.

لاوروف گفت: غرب به نظامی کردن اوکراین و استفاده از این کشور در جنگ علیه کشور ما ادامه داد و این مسئله‌ای است که از زمان پایان جنگ سرد بی سابقه بوده است.

وی افزود: سازمان‌های همچون بریکس و امنیت و توسعه در حال حفظ امنیت خود هستند و برای تشکیل یک نظام جهانی چندقطبی تلاش می‌کنند.

وی افزود: ایالات متحده و همپیمانانش تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشکیل نظام جهانی عادلانه می‌کنند. کشور‌های غربی موج انزجار از اسلام را تغذیه کرده و هیچ احساس نگرانی نسبت به قرآن سوزی‌ها نکردند.

لاوروف خاطرنشان کرد، عادی سازی اوضاع در خاورمیانه می‌طلبد که نزاع میان اسرائیل و فلسطین حل شود. ناتو کشور لیبی را منهدم کرد و اجازه داد تروریسم به منطقه ساحل و صحرا برسد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: واشنگتن و همپیمانان آسیایی‌اش نظامی‌سازی را در شبه جزیره کره تقویت می‌کنند.

لاوروف در خصوص مسئله سودان نیز گفت: ما از تمامی ابتکار عمل‌هایی که با هدف دستیابی به حل و فصل بحران سودان است، حمایت می‌کنیم.

لاوروف عنوان داشت: ما خواهان پایان تمامی اقدامات استعماری و شبه استعماری هستیم. ما امیدواریم که لیبیایی‌ها بتوانند با کمک سازمان ملل برای انتخابات آماده شوند.

لاوروف درخصوص درگیری‌های قره باغ نیز گفت: زمان آن فرا رسیده که اعتمادسازی میان آذربایجان و ارمنستان صورت بگیرد.

وی افزود: زمان بازنگری در مکانیزم‌های رای گیری در شورای امنیت و تصویب مکانیزم‌های منصفانه در سازمان ملل فرا رسیده است. ما نیازمند اصلاح سازمان ملل هستیم.

لاوروف گفت: اگر واشنگتن و همپیمانانش نخواهند با ما در مورد یک نظام جهانی عادلانه‌تر مذاکره کنند ما باید خودمان وارد این عرصه شویم. باید در اصول سازمان ملل که در پی جنگ جهانی دوم شکل گرفت، بازنگری صورت گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه عنوان داشت: بشریت در حال حاضر مقابل یک چند راهی ایستاده است و باید از فروپاشی مکانیزم‌های همکاری بین‌المللی جلوگیری کرد. / الجزیره

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار